Talentgericht lessen ontwerpen

Op 28 september mocht ik op een inspiratiedag voor een publiek van schrijfdocenten van Creatief Schrijven Jong de tool toelichten (RITS) die ik voor mijn masterproef heb ontwikkeld (Educatieve Master).

De doelstelling is om in het lesaanbod genoeg ruimte te geven aan verschillende aspecten die talentgericht worden ingezet zodat de leerling inzicht krijgt in diens eigen talenten. Dit alles gebaseerd op de theoretische kaders rond talent, flow, motivatie, taalkrachtige leeromgevingen en inclusief onderwijs.

De tool dient als een reflectieinstrument dat de leerkracht/docent kan inzetten om zijn/haar eigen lessen te scannen op 5 criteria:

  • in hoeverre zijn de lessen sterk genoeg ontwikkeld:
    • Betekenisvol
    • Taalontwikkelend
    • Inclusief
    • Waarderend
    • Reflectief

Op elk van deze criteria staan nog eens 5 subcriteria die als hulp kunnen ingezet worden om te les goed te ontwerpen. Als alle criteria worden gescoord, vertaalt de tool dit in een visueel beeld in de vorm van een radar-grafiek. Zo kan de lesgever zien waar nog dient bijgesleuteld te worden aan een les om die mooi talentgericht te ontwikkelen.

Ziehier een kort verslag van de dag.